Химери, рицарі, маскарони: кам’яні обличчя Франківська


Кажуть, що центр міста — це його лице. Але й сам центр теж має багато облич, у Франківську вони кам'яні. Йдеться про маскарони або маски, якими прикрашали будинки Станиславова періоду сецесії — австрійського модерну. 

 

За словами архітектора-реставратора Ігоря Панчишина, колишнього начальника міського відділу з питань охорони культурної спадщини, варто розрізняти міську архітектуру до Мармулядової пожежі 1868 року та після неї, розповідає report.if.ua.

 

 

Мовляв, після тої катастрофи у забудовників було обмаль часу й велика територія, яку треба було відновити. Тому архітектура міста стала дещо еклектичною (поєднання кількох стилів), що у мистецьких колах часто вважають відсутністю смаку та зайвими витребеньками. 

 

«Сецесія вже відгуляла усюди в Європі, а потім аж почала доходити до нас, - розповідає Панчишин. - За кордоном вона була більш виразною, а тут — провінційним відголоском, можливо, навіть несвідомим. Маскарони у Станиславові з'явилися як декоративне прикрашання окремих функціональних елементів - кронштейнів, які тримають балкони, карнизів, пілястрів тощо». 

 

Отже, виявляється, маскаронами називають не лише людські обличчя. А сама межа, що вважати маскароном, а що вже скульптурою — досить розмита.

 

«Специфіка стилю сецесії давала можливість бавитися з тваринами, химерами, - продовжує Ігор Панчишин. - Жіночі й чоловічі зображення не мусили бути портретними та мати пряму символіку, щоб було складно визначити - це Артеміда, чи якась інша богиня. Це навіть не обов'язково були персонажі з міфів чи казок, могли бути просто стилістичні зображення». 

 

Є версія, що першою функцією маскаронів було відлякування від будинків злих духів, але навряд архітектори Станиславова вкладали в них саме такий сенс. 

 

«Флоріанка»

 

 

Дуже часто кам'яні обличчя робили химерними та страхітливими, як на будинку колишнього страхового товариства, так званій «Флоріанці», 1903 року. Але там в задумі не було налякати перехожих.

 

Просто так робити було модно, і кожен дизайнер вправлявся, як хотів. Крім того, у отворах, чи то викривлених ротах, була суто практична потреба. 

 

«Мала бути дірка, щоб стікала вода, або сходив сніг. Саме за рахунок цього вони й виглядають моторошно», - каже Панчишин. 

 

Жіночі маскарони

 

 

Персонажі, як в архітектурі, так і в живописі цього періоду були подібними. Тому часто підсвідомо починають шукати зв'язок з історичними чи міфічними відповідниками, а насправді - це просто типові образи.

 

«Сецесія довела типажі до досконалості, - говорить Ігор Панчишин. - Наприклад, жінок зображають круглолицими, з пишними вустами, глибокими, глибоко посадженими очима, словом дуже гарненькими. Але якщо мені говорять, що це якийсь реальний персонаж - я не вірю, хіба це було записано у документах, але такого я не зустрічав». 

 

Каже, якось знайшов жіночий маскарон просто на вулиці — біля зруйнованого будинку. 

 

«Я приніс цю кобіту додому і взявся відчищати від набілів і порохів, - із захопленням розповідає архітектор. - Обличчя гладеньке, все так ідеально! Це показник, що саму форму робили дуже якісно. В одній такій могли відливати по кілька за раз, бо на одному будинку вони здебільшого стандартні, однакові. І це не скульптура, тут не надто важлива персоналія. Якщо поставити поряд дванадцять Афродіт, то вони втрачають свій сенс, бо лиш одна важлива. А маскарони - просто частина декору». 

 

«Меркурій»

 

 

Та бувають випадки, коли суголосся з конкретним персонажем можна простежити. На куполі та стінах залізничного вокзалу Франківська живе маскарон, схожий на римського бога торгівлі — Меркурія. 

 

«Але це знову ж таки стилізація, — каже Панчишин. - Бо у Меркурія крильця на меш­тах, а тут, оскільки ніг немає, то прикріпили до голови». 

 

Рицарі Потоцьких

 

 

На в'їзних воротах палацу стоять на сторожі два рицарі, які насправді ніякі не люди, а просто набір обладунків. 

 

«Це об'ємна скульптура, задня частина якої повністю плоска, - пояснює Ігор Панчишин. - Коли прийшла Австрія, вони майже усі військові частини чи шпиталі обрамляли такими зображеннями. У них немає нічого персоніфікованого, хоч всі й називають їх рицарями. Це повністю одностороннє зображення, тому коли довелося писати про них у проєкті реставрації брами, їх назвали маскаронами».