Франківськ 100 років тому і сьогодні: Залізничний вокзал. ФОТО


Краєзнавець, дослідник та засновник групи «Ретро Франківськ» Ігор МЕНІВ продовжує знайомити читачів з архітектурною історією Івано-Франківська, зокрема, як змінилося наше місто за останнє століття.

 

Поштовхом для економічного розвитку міста Станиславова в другій половині ХІХ – на початку XX ст. стали залізничні шляхи.

 

У 1864 р. у Станиславові працювали десятки англійських інженерів. Проведені масштабні геологічні дослідження, роботи з інженерної підготовки території й архітектурно естетична організація ландшафтів уздовж основної магістралі.

 

 

Після виконання підготовчих робіт у травні 1865 р. розпочалося будівництво колії зі Львова через Ходорів і Станиславів на Чернівці, яке велося швидкими темпами. Керував будівництвом англійський інженер-залізничник Томас Брессей. Протяжність колії становила близько 267 км.

 

Залізничний вокзал Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці у місті Станиславові збудували в 1866 році. Ця дата зафіксована на металевих стовпах на пероні станції. У будівництві вокзалу були використані елементи мавританського стилю: вузькі напівкруглі вікна, ребристі колони і порівняно невеликі розміри.

 

 

1 вересня 1866 року потяг із декількома сотнями галичан виїхав зі Львова до Чернівців. Цей рейс тривав 12 годин, і майже годину (точніше 47 хвилин) потяг стояв у Станиславові.

 

 

У 1897 р. завершилися роботи з електрифікації залізничного вокзалу (німецька фірма “Сіменс і Ґальске”). 13 січня станційні споруди й вокзал стали першими електрифікованими об’єктами міста. Електричну енергію для вокзалу й станції виробляли три динамомашини (дві робочі й одна резервна), потужність кожної 75 кінських сил.

 

 

Роботи по перебудові вокзалу почалися навесні 1906 році та завершилися в 1908 р. під керівництвом віденського інженера будівництва пана Є. Балдішу.

 

Одночасно поруч з вокзалом будувався будинок залізничної пошти, який у кінці 1906 року був зданий в експлуатацію. Після перебудови вокзалу його вестибюль мав висоту 20 м, в основі 20,5×14.3 м, довжина фасаду 200 м.

 

 

Вокзал побудований з цегли, в стилі неоренесанс. В плані має форму яка наближається до сильно витягнутого прямокутника.

 

 

Архітектурним акцентом споруди є великий купол, який видніється з різних точок міста. В перші десятиліття після зведення над куполом була скульптура крилатої богині, яка з часом була втрачена.

 

 

В 1999 році було зроблено реконструкцію головної будівлі вокзалу, посадкових платформ, привокзальної площі. Після цього він набув сучасного та естетичного вигляду.

 

Вокзал був наново опоряджений ззовні, відновлені інтер’єри, розширені та вистелені новою тротуарною плиткою посадкові платформи, встановлені сучасні світильники.