Як діяти франківцям у випадку виявлення незаконної прибудови


У гонитві за додатковими квадратними метрами власники квартир готові не лише радикально змінювати планування житла, але і буквально виходити за його межі.

 

Один із популярних прийомів збільшення житлової площі в багатоповерхівках – зробити балкон ширше шляхом добудовування виносних конструкцій. Інший спосіб – спорудження прибудови до квартири на першому поверсі. Збільшення житлової площі у такий спосіб вимагає отримання відповідних дозволів та найчастіше такі роботи проводяться самовільно. Ситуація, на жаль, знайома більшості населених пунктів України. Про це йдеться на сайті міста.

 

Що ж робити, якщо подібну прибудову виявили, наприклад, в одному з дворів Івано-Франківська?

 

«У випадку виявлення незаконної прибудови,  мешканцям потрібно звернутись із офіційним зверненням до Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради ( вул. Дністровська, 26, третій поверх) або на електрону адресу Управління – ydabk.if@ukr.net. Часто люди звертаються з тих чи інших ситуацій, але бажають залишатися інкогніто, щоб не псувати стосунків із сусідами чи родичами. Одразу хочу зауважити, що звернення реєструється в Управлінні і заявник не може бути анонімним!», – розповіла перша заступниця міського голови Вікторія Сусаніна.

 

За словами посадовиці, після отримання звернення працівниками Управління вживаються заходи з метою з’ясування законності виконання будівельних робіт. У разі наявності порушень Управлінням організовується проведення позапланової перевірки стосовно дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил та складаються акт перевірки, протокол про адміністративне правопорушення та видається припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт. Також порушник притягується до адміністративної відповідальності та накладаються штрафні санкції.

 

Після проведення повторної перевірки виконання умов припису  у разі його невиконання, особа повторно притягується до адміністративної відповідальності з накладенням штрафних санкцій. Також Управлінням готується позов до суду про знесення самочинної добудови.

 

Однак на практиці втілення цієї «дорожньої карти» є не таким простим завданням, як здається.

 

«Перший підводний камінь виникає ще на етапі проведення перевірки. У своїй діяльності  Управління ДАБК керується постановою Кабінету Міністрів України від 23.05. 2011 №553 (Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю №553). У відповідності до п.9 цього Порядку, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва», – каже Вікторія Сусаніна.

 

Що це означає? Інспектори Управління ДАБК НЕ МОЖУТЬ проводити перевірку без перебування на місці власника об’єкта та замовника робіт. Така вимогу прописав у своїй постанові Кабмін, але вона суттєво ускладнює роботу саме органам місцевого самоврядування. Адже суб'єкти містобудування часто нею зловживають.  Часто у таких ситуаціях заявники апелюють до того, що на місці ж працюють робітники, будівництво ведеться і можна здійснювати перевірку. Насправді, це не так. Порядок №553 чітко говорить про присутність саме власника та замовника робіт. Робочі, які працюють на об’єкті в замовника, не є суб’єктами містобудування.

 

Та навіть якщо вдається провести перевірку і довести справу до суду – це не означає, що таку прибудову обов’язково буде знесено. Знесення самочинного будівництва є крайньою мірою, яка передбачена законом, і можливе лише тоді, коли використано усі передбачені законодавством України заходи щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності (знову ж таки, проведення перевірок з дотриманням усіх норм Порядку №553). За відповідним рішенням суду власники, які здійснили самочинне будівництво, мають компенсувати витрати, пов’язані з знесенням. На практиці таких прецедентів, насправді, дуже мало.

 

«Є ще один момент, який стосується робіт на пам’ятках архітектури місцевого та національного значення, на яких міське Управління ДАБК не має права проводити перевірки. Всі ці будівлі належать до найвищого класу наслідків (СС3), і їх має право перевіряти тільки ДАБІ області. Яке, до слова, зараз перебуває на етапі реорганізації. Як бачимо, є чимало проблемних моментів, які потребують змін. Але найголовніше – має змінитися ставлення самих людей. Хоч би який був ДАБК або інший контролюючий орган, усі ці прибудови, мансарди роблять самі мешканці будинків. Якщо власне благо переважатиме над суспільними інтересами і це не зміниться у розумінні самих мешканців, то, мабуть, нічого не допоможе», – підсумовує  перша заступниця міського голови.