В Україні змінюють правила будівництва: що чекає на покупців квартир

В Україні збираються кардинально переписати будівельні правила. У Верховній Раді з'явився законопроект №6403 "Про регулювання містобудівної діяльності", який експерти вже охрестили "революційним". Якщо його приймуть, будувати де і як попало більше не вдасться.

Пропонується проводити ретельний аналіз проектів, аналізувати, як вони впишуться в міське середовище і чи не завадять мешканцям, пише UBR.

 

Поки що неясно, як це позначиться на архітектурі українських міст, але вже зараз зрозуміло – витрати забудовників зростуть у рази і не факт, що вони не захочуть перекласти їх на гаманці пересічних громадян.

 

Про те, що правила містобудівної діяльності потрібно міняти, будівельна громадськість говорить вже давно. Власне, це розуміють навіть далекі від ринку обивателі. Достатньо вийти на вулиці, щоб зрозуміти: з міською забудовою щось не так.

 

"У чинному законодавстві не прописано якою має бути Генеральна схема планування територій, є проблеми з узгодженням забудови в історичній частині міст. Неоднозначні трактування в законах і підзаконних актах дозволяють місцевій владі розробляти і затверджувати детальні плани територій відмінні від генеральних схем населених пунктів, що призводить до скандалів при будівництві об'єктів", – йдеться в пояснювальній записці.

 

Автори пропонують відразу кілька радикальних нововведень:

  • проводити комплексну експертизу всіх видів документації з просторового планування;
  • ввести новий вид документації з просторового планування, а на місцевому рівні – плану об'єднаної територіальної громади;
  • розширити повноваження місцевої влади в регулюванні забудови – ввести місцеві правила;
  • забезпечити доступ інвесторів і громадськості до документації з просторового планування через спеціальний Державний реєстр;
  • розробити плани "червоних ліній", в межах яких будівництва будуть обмежені або заборонені;
  • враховувати громадські інтереси під час розроблення документації із просторового планування.

 

"Спробували узагальнити і врахувати основні зміни, що відбулися в будівництві, адміністративній реформі, збереженні культурної спадщини за останні роки. Зокрема, запропонована термінологія дає досить чіткі формулювання щодо цілої низки понять, починаючи від "документація просторового планування" і закінчуючи терміном "спільні інтереси" .

 

До важливих моментів можна віднести структуризацію містобудівної документації, появу більшої чіткості щодо функцій місцевої та державної влади в питаннях містобудування, спробу розведення зон відповідальності тощо", зазначив керівник агентства "Євро Рейтинг" Григорій Перерва.

 

Керуючий партнер адвокатського об'єднання "Suprema Lex" адвокат Віктор Мороз каже, що, дійсно, чинне законодавство регламентує забудову населених пунктів, має низку недоліків. І проблеми вирішувати треба. Адже зараз існує практика, коли до історичних пам'ятників прилаштовують, наприклад, по кілька поверхів зверху, спотворюючи їхній вигляд, а відсутність чітких меж між Києвом і передмістями дозволяє одні й ті ж земельні ділянки одночасно оформляти у власність різним людям, причому формально – цілком законно.

 

"Теоретично запропонований законопроект вирішує ці проблеми, детальніше регламентуючи питання розробки і затвердження Генеральної схеми як виду документації з просторового планування на державному рівні. Однак, пропоноване розширення повноважень місцевих рад може привести до збільшення корупційних ризиків та ускладнення погоджувальних процедур в цілому. Крім того, законопроект є досить рамковим і для його ефективної реалізації буде потрібно прийняти низку підзаконних актів, на що піде чимало часу", – говорить Мороз.

 

З колегою згодна і юрист адвокатської фірми GORO legal Ілона Кузіна. "В цілому ідея зібрати всю інформацію щодо містобудівної документації та максимально деталізувати її, при цьому надавши можливість громадськості впливати на процес прийняття рішень – непогана. Але, стосовно реалізації, то необхідно встановити тимчасові рамки для проведення тих самих громадських слухань та оформлення документів за їх результатами (внесення змін, наприклад, до детального плану територій), щоб уникнути затягування процесу затвердження документів. В тому числі, це припинятиме зловживання цим правом з боку громадськості (наприклад, громадських організацій)", – говорить експерт.

 

У тому, що громадські працівники можуть стати грізною силою на шляху забудовників останні знають не з чуток. Активні "бабусі" заблокували вже не одну будівництво в Києві та великих містах країни. Причому, на ділі організатори акцій нерідко виявлялися банальними вимагачами і ретирувалися, отримавши щедрі відступні від забудовників.


Якщо ж роль активістів у процесі затвердження проектів узаконять, не прописавши жодної відповідальності за зловживання, цілком можливо створення нової корупційної схеми, вважає керівник компанії ARPA Real Estate Михайло Артюхов.

 

І це може виявитися не єдиною проблемою. Ілона Кузіна звертає увагу на наступний нюанс: як новий закон в разі його ухвалення співвідноситиметься з уже діючими, зокрема, щодо детального плану територій.

 

"Закон зворотної сили не має, однак може спричинити за собою процес перевірки та скасування вже прийнятої документації, тим самим додавши головного болю забудовникам. Пройде не один місяць, перш ніж затвердять нову документацію", – прогнозує Кузіна.