Пономаренко: В Івано-Франківську офіційно підтверджених 198 ОСББ, проте їх може бути більше

Чи готовий Івано-Франківськ до змін у системі управління житловими будинками? Як підтримує місцева влада енергомодернізацію та чи є кошти в бюджеті на ремонти? На ці та інші запитання відповів начальник управління житлової політики Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою м. Івано-Франківськ Геннадій Пономаренко.

– Пане Геннадію, чи готується місто до змін, які відбудуться 1 липня 2016 після завершення терміну, визначеного для вирішення механізму управління житлом відповідно до Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»?

Івано-Франківськ відрізняється від інших міст. Закон, за допомогою якого зараз мають визначити управителя чи створити ОСББ, у нас існує ще з 2012 року. Колишній «Єдиний розрахунковий центр», нині «Муніципальна інвестиційна управляюча компанія», – це і є той управитель, який був створений ще 2012 року. Тобто, нині цей управитель просто має списати з балансу 1200 будинків. Але існує ще чимало проблем із законодавством, адже, крім власне закону, приймаються накази міністерства, директиви тощо. А до закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» ще немає усіх роз’яснень, тому невідомо, як місто має визначати управителів, конкурсний механізм зовсім не прописаний.

Сьогодні в Івано-Франківську офіційно підтверджених 198 ОСББ, проте їх може бути більше, будинкових комітетів втричі менше. У нас існує також положення про будинкового голову (обирається відповідальна особа, яка може представляти інтереси жителів будинку, і цій людині управитель надає знижку 99% на квартплату).

У місті фактично є два управителя: перший – Комунальне підприємство «Дирекція замовника», якому належать всі гуртожитки (36 будинків), другий та основний – «Муніципальна інвестиційна управляюча компанія». У 2012 році їм передали у керівництво всі будинки, коли в нас відбулась повна ліквідація ЖЕКів,.

– На вашу думку, які підзаконні акти необхідно ухвалити найближчим часом?

Найголовніше – конкурс. Я вважаю, що це повинен бути окремий документ, який міститиме роз’яснення процедури, навіть із деталізацією, що таке конкурсна комісія. Якщо ми, наприклад, обираємо найкраще ОСББ, то у нас є положення та критерії, за якими ми визначаємо переможця, адже хтось потім прийде і матиме змогу оскаржити наші дії. Нині будь-який приватний підприємець або підприємство, яке має КВЕД на комплексне обслуговування житлового фонду, має право подаватися на конкурс, тому виникає запитання: яким чином когось відсіювати? Одного дня утвориться 20-30 таких організацій і почнеться «чому не я, чому хтось інший». Саме тому положення про конкурс однозначно мають бути.

Варто також удосконалити поняття «юридично відповідальної особи». У законі не вказано, як може проста людина, навіть на підставі протоколу про те, що мешканці її обрали, заключити договір на постачання електроенергії в будинок.

– Які програми для модернізації житла будуть найвигіднішими для франківців?

В Івано-Франківську діє державна програма видачі «теплих кредитів» та місцева програма співфінансування вартості енергозберігаючих робіт. Бюджет Івано-Франківська передбачає відшкодування 60 % від загальної суми витрат, тобто якщо кошторис 500 тис, то 300 тис надає місцевий бюджет, і якщо заключити таку угоду, то частку підрядника фінансують у повному обсязі.

Раніше ремонти житлового фонду відбувалися через титульні списки, затвердження, комісії тощо. Зараз ми напрацювали спрощений механізм: надаємо муніципальному управителю кошти, а він розподіляє на конкретні роботи. Комісія існує для того, щоб по черзі приймати та виконувати заявки. До її складу входять представники департаменту, депутати міської ради.

– Скільки коштів на ремонти закладено у бюджеті Івано-Франківська цьогоріч?

У тому то й проблема, що, відповідно до цих програм, немає відокремлених грошей на певні роботи, лише загальні. Наприклад, у програмі дольової участі чітко зазначено, які можуть бути ремонти, припустимо, внутрішньобудинкових мереж (труби, дроти 50/50). Є декілька програм, які повинні діяти: модернізація житлового фонду, тобто утеплення, заміна вікон тощо (під мінімальні відсотки), друга – для всіх ремонтів та облаштування прибудинкових територій. Навіть якщо й виділяється якась велика сума в десятки мільйонів, вона розподіляється на всі програми. За заявками формується план та графік виконання робіт.

Зараз мешканці Івано-Франківська мають змогу покращити рівень власного життя, а механізми, які пропонує місцева влада, максимально сприятимуть енергомодернізації.

 

підготувала регіональний прес-секретар житлово-комунальних та енергетичних програм Громадянської мережі ОПОРА Олеся Дзьоба