Субсидія на комунальні послуги. Що змінилось?

У серпні Мінсоцполітики презентувало відкритий онлайн-реєстр субсидіантів. Тепер кожен громадянин може перевірити, чи має він знижку на оплату комунальних послуг. Як працює реєстр і що варто пам’ятати про порядок нарахування субсидій, розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.

Хто має право на субсидію?

 

Субсидія – це адресна безготівкова допомога від держави малозабезпеченим сім’ям на оплату житлово-комунальних послуг. Вона призначається на одного з членів домогосподарства, який зареєстрований у цьому житлі або ж офіційно його винаймає. Також оформити субсидію за місцем проживання можуть переселенці з окупованих Донбасу та Криму, навіть якщо вони не мають договору найму.

 

Варто зауважити, що 1 травня 2018 року уряд змінив підхід до нарахування субсидій, намагаючись зробити їх більш адресними. Сьогодні право на таку допомогу мають ті родини, у яких витрати на комуналку перевищують 15% доходу. При цьому вони не проживають в «елітному» житлі, не мають нового авто, не здають квартиру в оренду, не купували впродовж року дорогих речей (одноразово на суму понад 50 тис. грн), не отримували спадок тощо.

 

Якщо ж сім’я проживає у квартирі площею понад 120 м2 чи у будинку площею понад 200 м2, має автомобіль, якому менше 5 років, має прибутки від здачі помешкання в оренду, продажу квартири чи авто або, навпаки, придбала за останні 12 місяців земельну ділянку чи житло, зробила ремонт чи купила річ, платіж за яку перевищує 50 тис. грн, то така родина повинна буде оплачувати комунальні послуги в повному обсязі. Винятками є дитячі будинки сімейного типу, прийомні родини, а також ті сім’ї, які справді не можуть оплатити комунальні послуги. У такому разі вони повинні довести це Мінсоцполітики.

 

Власне, компенсація витрат лише тим, хто реально цього потребує – стареньким бабусям, а не бізнесменам – головна мета нових критеріїв. Президент Петро Порошенко неодноразово наголошував, що «субсидії передбачені для тих, хто є найменш захищеним і хто не має грошей сплачувати чесну ціну». Сприяти цьому повинна також поява спільної бази отримувачів субсидій.

 

Навіщо відкритий реєстр?

 

Єдиний державний реєстр отримувачів житлових субсидій запрацював у серпні. Вперше інформація про субсидіантів зібрана в одному місці й доступна публічно. Втім, з урахуванням закону про захист персональних даних.

 

Тепер не потрібно телефонувати чи приходити в управління соціального захисту, щоб з'ясувати, чи призначена вам субсидія. Достатньо лише відкрити в інтернеті сторінку subsidii.ioc.gov.ua. Ліворуч на сайті є панель, на якій слід вибрати поштову адресу житла: область, місто, вулицю, номери будинку та квартири.

 

Якщо за вказаною адресою нарахована субсидія, то в таблиці на головному екрані з’являється відповідна інформація: статус субсидії, її обсяг за опалювальний та неопалювальний сезони, місцезнаходження особової справи отримувача, населений пункт тощо. При цьому у реєстрі не відображаються ані номер заяви, ані ім’я та прізвище отримувача чи інші персональні дані (наприклад, склад і доходи родини).

 

У Мінсоцполітики заявляють, що відкритий реєстр субсидіантів дозволить ефективно контролювати гроші, виділені з держбюджету, та підвищить адресність допомоги. За словами міністра соціальної політики Андрія Реви, під час створення єдиної бази було виявлено багато випадків шахрайства. Наприклад, людина отримувала субсидію одночасно за місцем проживання та реєстрації.  

 

«Коли ми побудували базу в єдину, знайшли понад 20 тисяч громадян, які отримували подвійну субсидію», – заявив Рева.

 

Міністр підкреслив, що зі створенням реєстру такі махінації стали неможливі. Система сама видаляє двійників із бази, тож отримати субсидію двічі одна й та сама особа вже не зможе.

 

У відомстві зазначають, що поки реєстр працює у тестовому режимі. Наразі автоматично перепризначено допомогу 2,6 млн родин. Решті, а всього минулого року було 6,5 млн субсидіантів, потрібно повторно звернутися із заявою і декларацією про доходи до органів соцзахисту населення. У Мінсоцполітики наголошують, що жодних інших документів не потрібно, а подати їх можна онлайн на сайті subsidii.mlsp.gov.ua.

 

Зокрема, переоформити субсидію потрібно родинам, які орендують помешкання, мають зміни у складі мешканців, хочуть отримати субсидію на тверде паливо.

 

За словами  експерта з питань ЖКГ Українського інституту аналізу та менеджменту Андрія Нікончука, зміна критеріїв у призначенні субсидій та створення єдиної бази – це крок до ефективнішого надання допомоги та підготовка до програми монетизації субсидій. Адже Україна слідом за країнами ЄС прагне зменшити кількість отримувачів державної допомоги і зробити це шляхом підвищення рівня життя населення.

 

Матеріал Центру громадського моніторингу та контролю