Законопроєкт про реконструкцію будинків: куди і як будуть відселяти мешканців


Старий та аварійний житлофонд в Україні становить 4,31 млн м2, або майже 80% від загального фонду.

 

Про це з посиланням на дані Держстату за минулий рік повідомляє  Сьогодні.

 

За даними видання, наприкінці квітня Міністерство розвитку громад і територій опублікувало текст законопроєкту Про комплексну реконструкцію будинків в Україні.

 

По факту

 

Зокрема, основний фронт роботи пропонується покласти на плечі місцевої влади. Саме органи місцевого самоврядування зобов’язані будуть визначати, чи відноситься будинок до застарілого житлофонду і чи потрібна йому реконструкція. В їх відповідальність входитиме і створення фондів фінансування комплексної реконструкції кварталів. Згода мешканців на відселення.

 

Для реконструкції, згідно з документом, необхідно провести збори власників квартир будинку. Рішення буде ухвалено, якщо на це погодяться власники квартир і нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 75%. Саме ж поняття реконструкції може включати не тільки реконструкцію і модернізацію будівель, а й їх знесення.

 

Під час проведення реконструкції мешканців будинку можуть як відселяти, так і залишати в своїх квартирах, залежно від складності виконання робіт. Якщо умовою реконструкції є обов’язкове відселення, то в разі незгоди мешканця – власника квартири таке відселення здійснюється тільки після відповідного судового рішення.

 

У разі тимчасового припинення експлуатації будинку, перед реконструкцією власникам повинні будуть виділити приміщення тієї ж площі на весь період реконструкції. Для цього потрібно буде укласти договір, а мешканець, який отримав тимчасову квартиру, зобов’язаний буде оплачувати всі комунальні послуги. Якщо ж будинок будуть зносити, мешканцям перед цим обов’язково повинні виділити рівноцінні за площею квартири або ж грошові компенсації.

 

Думка експертів

 

За словами незалежного експерта, кандидата економічних наук Олександра Хмелевського, розроблений проєкт закону хоч і є збалансованим, все ж таки не вирішує всіх проблем.

 

“Зокрема, незрозуміло, куди відселятимуть жителів. Спочатку забудовник повинен побудувати за власні кошти житло, відселити туди мешканців будинку, що підлягає реконструкції, а потім вже здійснювати реконструкцію. Така процедура потребує додаткових коштів забудовника і ставить під сумнів прибутковість проєкту“, – говорить експерт.

 

У свою чергу голова національної Української Асоціації житла Діана Гранцева бачить основний ризик у тому, що не прописана чітко процедура проведення конкурсу при виборі забудовника.

 

“Зрозуміло, що забудовнику вигідно знести старий мікрорайон в центрі Києва, наприклад, що складається з п’яти п’ятиповерхових будинків, і побудувати новий з десятиповерхових. Так окупиться вартість “соціальних” квартир і залишиться хороший прибуток. При цьому бентежить, що вічний камінь спотикання – інженерні системи і соціальні об’єкти – можуть бути побудовані не за кошти інвестора, а з місцевих бюджетів“, – пояснює експерт.