Як американські "Остапи Бендери" наживаються в процесі будівництва

При нашій одвічній українській традиції лаяти владу і всіх підряд, часом здається, що це тільки у нас можливі безгосподарність, розкрадання, бездіяльність правоохоронних органів тощо. А ось «там, у них панують закон і порядок.

У нещодавній доповіді Загальнонаціонального бюро страхування США наводяться шокуючі дані про кількість крадіжок в цій країні, зокрема будівельної техніки та обладнання. І поліція може допомогти далеко не завжди. До речі, більшість випадків розкрадань відбуваються в результаті недбалості або скупості власників, які не поспішають оснастити свої дорогі будівельні агрегати доступними протиугінними засобами.

 СІМЕЙНИЙ ПІДРЯД
Восени минулого року співробітники ФБР і поліцейські провели спільне розслідування, закінчилося арештом членів злочинного угруповання, яке промишляло крадіжками будівельної техніки та обладнання. На чолі банди, кілька років безкарно грабувавши будмайданчики і дилерські склади ряду штатів, стояли батько і син Елперси — Томас і Ендрю, встигли за час своєї «плідної діяльності» накрасти і вивезти техніки на суму понад півтора мільйона доларів.

Під час обшуку території, що належить злочинцям, представники правоохоронних органів виявили там екскаватори, навантажувачі, трактори, вантажівки, позашляховики, фургони, гідравлічне обладнання і різні запчастини. Зараз техніку намагаються повернути законним власникам, а членам спритної сімейки пред’явлено звинувачення у крадіжках зі зломом в особливо великих розмірах.

СТАТИСТИКА ВРАЖАЄ УЯВУ
Думаєте, це — винятковий випадок? Нітрохи: факти говорять про інше. Згідно опублікованої у минулому році доповіді Загальнонаціонального бюро страхування, яка подала дані за минулий рік, у США за вказаний період було вкрадено близько 12 тисяч одиниць будівельної та іншої важкої техніки, а також будівельне обладнання на — $300 млн. За іншими даними, сума збитків може бути набагато більшою!

Так що справа сімейки Елперс — просто крапля в морі злочинного бізнесу в будівництві. Якщо той випадок і можна назвати нетиповим, то тільки тому, що і злочинців, і вкрадене зуміли виявити. У загальнонаціональному масштабі вдалося знайти і повернути власникам лише близько 20% викраденої техніки. За даними все тої ж доповіді, більшість випадків розкрадань відбувалися у весняно-літні місяці, що не дивно, оскільки на цей час припадає найбільш висока активність в будівництві. А найбільш «врожайним» на крадіжки місяцем став серпень, протягом якого їх по країні було зафіксовано понад 1300.

Злодійська активність на американських будмайданчиках розподіляється, природно, нерівномірно. Серед десяти штатів, в яких зафіксовано найбільшу кількість крадіжок, лідирує, причому зі значним відривом Техас, на який за рік довелося майже 1,5 тисячі кримінальних епізодів. Слідом за ним йдуть: Північна Кароліна — 913 крадіжок, Флорида — 892 і Каліфорнія — 734. Замикає «десятку» штат Арканзас зі «скромною» цифрою 358 крадіжок.

Найбільш небезпечним для будтехніки визнано місто Х’юстон (Техас), де за рік було скоєне 199 крадіжок, на другому місці Оклахома-Сіті — 111 випадків, потім йдуть Сан-Антоніо — 82 і Майамі — 77. Причому, як показує статистика, найчастіше машини та обладнання пропадають не зі складів, а прямо з будмайданчиків.

ЩО ПОТРАПИЛО ПІД РУКУ НЕ КРАДУТЬ
Яка будтехніка користується найбільшою популярністю у злодіїв? Як і можна було логічно припустити, у главу кута ставиться співвідношення: ціна — розмір (вага) — попит. Тому не дивно, що самим жаданим предметом для злодіїв є міні-навантажувачі: вони порівняно «невеликі на зріст», є на будь-якому будмайданчику, до того ж їх легко перепродати. Саме ці «малюки» і стали жертвами у 1171 випадку крадіжки, що склало 61% всіх крадіжок різних типів навантажувачів.

В цілому серед важкої техніки навантажувачі будь-якого виду користувалися незмінною популярністю у злодіїв: за рік їх вкрадено понад 1900. Трактори всіх категорій також входять в число «улюбленців» злочинців: їх поцупили 1362 штуки. Не цуралися злодії й екскаваторами: таких крадіжок зафіксовано 326, а ось бульдозери, мабуть, виявилися багатьом злочинцям «не по зубах»: цих машин з будмайданчиків і складів зникло «всього» 149.

Цікаво, що злодії проявляють розбірливість і по частині брендів і компаній-виробників. Так, на першому місці за кількістю вкрадених агрегатів виявилася компанія John Deere (2445 одиниць викраденого), на другому місці — Kubota (1025 одиниць), за нею слідують Bobcat (721) і Caterpillar (679). При цьому злочинці явно воліли самі останні моделі.

ХТО ВИНЕН І ЩО РОБИТИ?
Виникають питання, чи можна було запобігти цих крадіжок і які кошти для цього існують. Автори опублікованої доповіді з невеселими цифрами нагадують власникам будівельної техніки, що будь-які будівельні машини і обладнання необхідно зареєструвати з серійними номерами в Національному реєстрі обладнання. Також слід вести суворий облік придбаних механізмів: завжди мати під рукою їх список із серійними номерами. Крім того, можна використовувати технологію телематики, що дозволяє простежити місцезнаходження будь-якого предмета будтехніки. Все це допоможе поліції швидше виявити вкрадене добро, і самих злочинців.

Останнім часом з’являються все нові сучасні протиугінні засоби, що розробляються відділами інформаційних технологій компаній — виробників будівельної техніки. Так, вже згадувана John Deere, наприклад, починає оснащувати свої машини «безключовою системою запалювання», де роль звичного ключа запалювання виконує кнопка, перед натисканням якої оператор повинен ввести певний PIN-код, інакше завести машину не вдасться. Цікаво, що при транспортуванні машини з одного будівельного об’єкта на інший діє інший PIN-код, який не дозволяє оператору, що сидить у водійському кріслі, використовувати, наприклад, екскаватор в особистих цілях — скажімо, для того, щоб вирити котлован для підвалу або приватного басейну. Такі випадки бували, і компанія намагається з ними боротися, вважаючи їх теж свого роду крадіжками.

А ось компанія Caterpillar, чия продукція також популярна у злодіїв, намагається вирішити проблему протиугінної безпеки дещо по-іншому: оснащуючи свої машини запрограмованими ключами за принципом сучасних дверних замків в готельних номерах. Система безпеки інтегрована в електричну систему машини.

Ще один варіант безпеки — застосування GS, яка дозволяє машині завестися і рухатися в певному радіусі. При виїзді за межі даного радіуса система спочатку попереджає оператора про це, а якщо він не повертається в потрібні межі, включається сигнал тривоги. Компанії-виробники пропонують і ряд інших засобів протиугінної безпеки.

При такому багатому виборі видів захисту будівельної техніки залишається тільки дивуватися кількості її крадіжок. Можливо, це пояснюється тим фактом, що більша частина будівельної техніки застрахована — так що основний збиток від її зникнення лягає на страхові компанії.

Джерело: http://rem-bud.in.ua/